Reklama

Skutki spożywania słodzików dla mikroflory jelitowej i zdrowia - najnowsze badanie potwierdza negatywny wpływ (link do artykułu)

PAP
06/01/2024 16:35

Jedzenie sztucznych słodzików ma związek z istotnymi zmianami w składzie mikroflory dwunastnicy oraz z poziomem związków wskazujących na stan zapalny w organizmie. Takie wnioski płyną z badania, które publikuje czasopismo „iScience”.

Słodziki nie cieszą się dobrą opinią, mimo że dodają słodyczy i nie mają kalorii lub mają ich zdecydowanie mniej. Badanie naukowe potwierdza to, że substancje stosowane jako słodziki mogą negatywnie wpływać na ludzkie zdrowie - oceniają autorzy pracy. Tym razem naukowcy wzięli pod lupę ich wpływ na różnorodność flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym.

Słodziki szkodzą bakteriom w jelicie

Jak podkreślają, badania z użyciem próbek kału wskazują, że spożywanie sztucznych słodzików wpływa na skład mikroflory jelitowej. Jednak bakterie obecne w kale nie są reprezentatywne dla całej mikroflory jelitowej. Dlatego w najnowszym badaniu, które przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Medycznego Kuangsi (Chiny), oceniano potencjalny związek spożywania słodzików ze składem mikroflory obecnej w świetle dwunastnicy (fragment jelita cienkiego).

Reklama

W badaniu udział wzięły 44 osoby stosujące słodziki, w tym 9 stosowało aspartam, a 35 - słodziki inne niż aspartam. Porównywano ich wyniki z grupą kontrolną 55 osób, niestosujących słodzików i dobranych pod względem wieku, płaci oraz wskaźnika masy ciała (BMI). Wszyscy byli uczestnikami większego badania o akronimie REIMAGINE. Dodatkowo przeanalizowano próbki kału pobrane w podgrupie 40 osób.

Aspartam a flora bakteryjna

Okazało się, że w porównaniu z grupą kontrolną różnorodność składu mikroflory dwunastnicy była mniejsza u osób spożywających słodziki inne niż aspartam. Bioróżnorodność bakterii z rodzaju Escherichia, Klebsiella oraz Salmonella była niższa w dwunastnicy osób stosujących słodziki, a wyższa w próbkach kału.

Reklama

Stosowanie słodzików w różny sposób zmieniało metabolizm mikroorganizmów wchodzących w skład mikroflory dwunastnicy, przy czym słodziki inne niż aspartam zmieniały procesy biosyntezy polisacharydów i degradacji D-galaktozy, a pod wpływem aspartamu nasilała się biosynteza cylindrospermopsyny, potencjalnie rakotwórczej toksyny, która negatywnie oddziałuje na układ nerwowy i wątrobę.

Poziom interleukiny-1b (IL-1b) - cytokiny, która odgrywa ważną rolę w rozwoju stanu zapalnego i w reakcji układu odporności - był znacznie niższy u osób spożywających słodziki inne niż aspartam niż w grupie kontrolnej. Natomiast poziom interleukiny 6 oraz interleukiny 10, które m.in. regulują produkcję cytokin prozapalnych, był niższy u osób konsumujących aspartam w porównaniu z grupą kontrolną.

Reklama

Zdaniem autorów pracy wyniki te wskazują, że spożywanie słodzików może w istotny sposób zmieniać mikrobiom (jego skład i funkcjonowanie) jelita cienkiego, w tym dwunastnicy).

Mikrobiom jelitowy, jaką ma rolę?

Jak przypominają, mikrobiom jelitowy w istotny sposób wpływa na ludzkie zdrowie – w tym na procesy trawienia i wchłaniania pożywienia, na metabolizm, czynność układu odporności. Zaburzenia równowagi mifkroflory jelitowej powiązano dotychczas w wieloma problemami zdrowotnymi, jak zapalne choroby jelit, zespół jelita drażliwego oraz choroby metaboliczne, w tym otyłość, cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia.

Reklama

Nowe zalecenia WHO w sprawie słodzików

Badacze wskazują, że w USA ok. 41 proc. dorosłej populacji stosuje słodziki. Tymczasem w ostatnim czasie Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wydała nowe zalecenia odnośnie stosowania tych substancji. Jako argumenty przeciwko ich używaniu organizacja podaje m.in. to, że nie pomagają w kontroli masy ciała, a ich długofalowe stosowanie może mieć negatywne skutki zdrowotne, w tym zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2 oraz chorób układu krążenia. Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (International Agency for Research on Cancer - IARC) ostatnio zakwalifikowała aspartam jako potencjalnie mający działanie rakotwórcze u ludzi. Zostało to oparte na wynikach badań, że spożywanie powyżej 6 napojów słodzonych aspartamem tygodniowo miało związek z wyższym ryzykiem raka wątrobowokomórkowego. (PAP)

 

Reklama

Joanna Morga, oprac. Ewa Basińska

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Najnowsze wiadomości