Reklama

Badanie: Spożycie cukru a zmiany epigenetyczne u kobiet średniego wieku - warto ograniczyć cukier do 5 łyżek dziennie. Badanie University of California, San Francisco: eliminacja 10g cukru dziennie cofa zegar biologiczny o 2,4 miesiąca. Dieta śródziemnomorska korzystna dla komórek. | PAP

PAP
04/08/2024 12:00

Bogata w korzystne składniki i uboga w cukier dieta jest związana z niższym wiekiem biologicznym organizmu na poziomie komórkowym - ustalili badacze. Nawet jedna łyżka cukru mniej dziennie oznacza wydłużenie życia.

Naukowcy z University of California, San Francisco zaprosili do badania ponad 300 kobiet w średnim wieku, rasy białej oraz czarnej. Średnio - według deklaracji - spożywały one 61,5 g cukru dodanego dziennie, chociaż rozpiętość w tym względzie była duża: od zaledwie 2,7 do 316 g dodanego cukru dziennie. Tabliczka mlecznej czekolady zawiera około 25 g cukru dodanego, a puszka coli około 39 g - przypominają naukowcy.

5 łyżek cukru dziennie to max

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaleca, aby dorośli spożywali nie więcej niż 50 g dodanego cukru dziennie. Następnie badacze przyjrzeli się świadczącym o wieku komórek zmianom epigenetycznym (dotyczącym aktywności różnych genów). Okazało się, że im zdrowiej ktoś się odżywiał, tym komórki były młodsze. Niekorzystne zmiany można było przy tym zauważyć już przy konsumpcji dodatkowego grama cukru dziennie.

Reklama

- Biorąc pod uwagę, że wzorce epigenetyczne wydają się być odwracalne, może się okazać, że eliminacja 10 g cukru dodanego dziennie jest równoznaczna z cofnięciem zegara biologicznego o 2,4 miesiąca, jeśli będzie utrzymywana przez pewien czas - mówi współautorka badania, prof. Barbara Laraia.

Mało cukru jak w diecie śródziemnomorskiej

Szczególnie korzystnie działało żywienie według tzw. diety śródziemnomorskiej. Istotne były przy tym składniki o działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniacze, w tym kluczowe witaminy i minerały. 

- Badane przez nas diety są zgodne z obecnymi zaleceniami dotyczącymi zapobiegania chorobom i promowania zdrowia, a zwłaszcza podkreślającymi siłę przeciwutleniających i przeciwzapalnych składników odżywczych - powiedziała dr Dorothy Chiu, główna autorka badania opublikowanego w "JAMA Network Open".

Reklama

- Z punktu widzenia medycyny stylu życia to budujące, widzieć, jak przestrzeganie tych zaleceń może przyczynić się do zachowania młodszego wieku komórkowego w porównaniu z wiekiem chronologicznym - podkreśla.

Cukier najsilniej pogarsza zdrowie

- Wiemy, że wysoki poziom dodanych cukrów wiąże się z pogorszeniem zdrowia metabolicznego i wcześniejszym występowaniem chorób. Cukier działa prawdopodobnie silniej, niż jakikolwiek inny czynnik żywieniowy. Teraz wiemy także, że przyspieszone starzenie epigenetyczne leży u podstaw tego związku, a to prawdopodobnie jeden z wielu sposobów, na jakie nadmierne spożycie cukru ogranicza długowieczność” - dodała współautorka odkrycia, dr Elissa Epel.(PAP)

Reklama

 

Marek Matacz, oprac. EB

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło i opracowanie własne Aktualizacja: 04/08/2024 12:00
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Najnowsze wiadomości